5 tips om minimaal 1.5 liter water per dag te drinken

5 tips om minimaal 1.5 liter water per dag te drinken

Wellicht ben je al op de hoogte dat water drinken enorm goed voor je is en dat je er dan ook tenminste 1.5 liter van nodig hebt per dag. Over die 1.5 liter per dag zijn de meningen nogal verschillend. Zelf raad ik mensen aan om minimaal 1.5 liter te drinken, waarbij we streven naar toch wel 2 tot 2.5 liter water per dag. Nu kan ik mij heel goed voorstellen wanneer je het niet gewend bent om veel water te drinken, dat  1.5 liter water al een behoorlijke uitdaging is. Toch zal je merken dat als je het eenmaal onder de knie hebt, minimaal 1.5 liter water drinken wel mee valt en dat je al gauw  aan de 2 tot 2.5 liter komt. Om je te helpen naar dit doel, heb ik in deze blog een aantal handige tips samengesteld.

Tip 1: Schaf een waterfles aan welke je fijn vind en gemakkelijk mee kunt nemen.
Vind je het vaak niet fijn om weer  uit dat plastic waterflesje te drinken of past hij weer niet in je tas die al overvol is met andere spullen? Kies dan gewoon een waterfles die bij jou past. Ze zijn er tegenwoordig in diverse kleuren, maten en modellen. Zo kun je bijvoorbeeld kijken of je het fijner vind om een waterfles te hebben met een sportdop of een “normale” dop? Of een kleine of grootte waterfles? Kies er een welke jij  fijn vindt, hierdoor kun je het drinken van water namelijk erg stimuleren. Ook werkt dit goed bij kinderen. Als zij een “coole” fles hebben om uit te drinken, doen ze dat eerder dan uit een “niet coole fles”. Waarom kiezen kinderen bijvoorbeeld altijd dat pakje drinken waar een leuk plaatje op staat van bijvoorbeeld een TV cartoon?

Tip 2: Probeer bij te houden hoeveel water je op een dag drinkt of nog moet drinken.
Vaak drink je op een dag maar wat raak en heb je geen besef van hoeveel je nu eigenlijk gedronken hebt. Probeer daarom eens bij te houden hoeveel water je op een dag drinkt, dit kun je op de volgende manier eenvoudig doen:

Je hebt gebruik gemaakt van mijn eerste tip en je hebt een waterfles gevonden die je fijn vind. Deze waterfles heeft bijvoorbeeld een inhoudt van 0.5 liter. Je kunt dan uitrekenen als je die dag minimaal 1.5 liter water wilt drinken, dat je jouw fles 3x moet leeg moet drinken. Op deze manier kun je het voor jezelf gemakkelijk bijhouden.  Daarnaast kun je het doel gemakkelijk verhogen door voor jezelf het doel te stellen dat je jouw fles de volgende dag niet 3x, maar 4x leeg drinkt. Ook is dit natuurlijk toe te passen bij een waterfles met een andere liter inhoudt.

Tip 3: Zet een volle fles water naast je neer tijdens een van je bezigheden.
Doordat je een fles water naast je neer zet terwijl je bijvoorbeeld bezig bent met leren, lezen, laptoppen of tekenen, ben je sneller geneigd om af en toe een slok water te nemen. Er is namelijk vast wel eens een moment waarin je heel even achterover leunt of even aan het nadenken bent, tijdens dit moment kun je dan een slokje water nemen. Op het moment wanneer je namelijk helemaal niks naast je hebt staan, is de kans klein dat je opstaat om een glas water te pakken. Je wilt dan namelijk door met de activiteit die je op dat moment aan het doen bent. Dus zet vanaf nu altijd een vol flesje water naast je neer. Probeer deze tip maar eens uit, bij mij werkt het in ieder geval erg goed!

Tip 4: Maak je water lekkerder en daardoor ook aantrekkelijker.
Ik kan mijzelf voorstellen dat als je het gewend bent om gedurende dag frisdrank te drinken, die natuurlijk vol zitten Fruit in je watermet suikers wat de meeste mensen enorm lekker vinden, dat het best wel eens lastig kan zijn om ineens over te gaan naar het drinken van water wat totaal anders smaakt. Om deze stap kleiner te maken kun je een smaakje aan je water toevoegen door er bijvoorbeeld een stukje fruit in te doen. Denk bijvoorbeeld aan een paar partjes citroen, meloen, mandarijn of sinaasappel. Je kent het wellicht al, het is een enorme hype en een prima manier om je water hierdoor een lekkere smaak te geven. Je hebt natuurlijk niet perse zo’n fles nodig welke op de afbeelding is weergegeven, je kunt de stukjes fruit ook los in je waterfles doen.

Tip 5: Ga er voor!
Om een verandering te creëren in je levensstijl moet je ervoor gaan! Wil je er eigenlijk niet voor gaan of sta je er niet open voor om iets te gaan veranderen, dan gaat het bij voorbaat al niet lukken. Iets veranderen kost namelijk energie, omdat je uit je vertrouwde comfortzone moet komen. Hier uit komen gaat vaak niet vanzelf en kan soms best lastig zijn, maar als je er voor gaat weet ik zeker dat het je gaat lukken! Heel veel succes en hopelijk kun je de gegeven tips gebruiken.

Wil je graag meer informatie of heb je hulp nodig met het behalen van jouw doel? Neem dan gerust contact met mij op via het contactformulier. Geen enkele suggestie of vraag is raar of onmogelijk, ik help je graag!

 

Photo credit:
http://www.klassiekehomeopathie.nl/nederlanders-drinken-te-weinig-water/
https://www.vouchervandaag.nl/Waterfles-fruit-filter-lekker-gezond-water-infuser-flavoured-
aanbieding-korting

Gerelateerde berichten

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *