CARDIO OF KRACHTTRAINING?

CARDIO OF KRACHTTRAINING?

cardio of krachttrainingAllereerst super goed dat je de stap hebt genomen om wat aan je lichaam te doen, echter is het nu kijken welke trainingsmethode het beste aansluit bij jouw doelstelling. Met deze blog hoop ik je hierbij te helpen en je wat meer inzicht te kunnen geven in het verschil tussen cardio en krachttraining met betrekking tot de doelstelling afvallen.

Ik krijg regelmatig te maken met mensen die willen afvallen.  Ik heb ze nog nauwelijks gesproken of ze staan al te popelen om op een cardio apparaat van start te gaan. Met dit fanatisme is helemaal niks mis, dit waardeer ik juist! Alleen de vraag is: Is cardio training wel efficiënt genoeg om af te vallen? Ik zeg van niet! Het verband tussen afvallen en cardio training komt eigenlijk van vroeger uit, echter is dat nu totaal veranderd. Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen!

Tijdens cardio training gaat je lichaam intensief bewegen en worden er calorieën verbrand. Vaak word er zolang mogelijk getraind, om zoveel mogelijk calorieën te verbranden. Echter is het verbranden van deze calorieën  het enige positieve. Dit heeft twee verschillende reden A: Vaak gaan mensen ongezond eten na een training. Tijdens het eten worden er weer allerlei calorieën tot zich genomen, die ze daarnet verbrand hebben. B: Tijdens langdurige cardio training wordt er veel cortisol  (stresshormoon) aangemaakt. Een verhoogd cortisol heeft een negatieve invloed op andere hormonen, hieronder een aantal voorbeelden:

cardio of krachttrainingCortisol heeft een negatieve invloed op testosteron, dit is een belangrijk hormoon wat onder andere zorgt voor spiermassa (verhoogde spiermassa, zorgt voor een beter werkende stofwisseling) Een verminderd testosteron heeft dus als gevolg een verminderde spiermassa. Ook zorgen  verhoogde cortisol levels voor een verminderde insuline gevoeligheid. Insuline zorgt mede voor de vetopslag in ons lichaam, simpelweg zorgt een verminderde insuline gevoeligheid voor meer vetopslag. Daarnaast betekend meer insuline een verminderd groeihormoon. Het groeihormoon heeft onder andere een sterke werking op de vetverbranding, het herstel van weefsel en de groei en ontwikkeling van ons lichaam. Je ziet dus dat hormonen een behoorlijke invloed hebben en het enorm belangrijk is om hier rekening mee te houden. Kort samengevat is cardio training nagenoeg niet efficiënt om af te gaan vallen, het gene wat juist wel positief bijwerkt aan deze doelstelling is krachttraining.

Tijdens krachttraining maakt ons lichaam het hormoon testosteron aan, zoals ik net al eerder vertelde zorgt testosteron voor spiermassa. Ook wordt er groeihormoon gestimuleerd wat weer betrekking heeft op een verbeterde vetverbranding. Daarnaast word er tijdens een goede en intensieve krachttraining ook veel calorieën verbrand.

Kort samengevat heeft krachttraining een positieve invloed op de hormonen die invloed hebben op het afvallen.  Ook verbrand je met krachttraining niet alleen calorieën tijdens de training, maar ook buiten de training om. Je stimuleert je stofwisseling, waardoor je lichaam  een betere verbranding heeft en je vetmassa kwijtraakt. Daarnaast zorgen de spieren voor een strakke vorming van het lichaam.

Mijn advies is dus om niet meteen naar de cardio apparatuur te stappen, maar om eens krachttraining te gaan proberen. Krachttraining kan je op talloze manieren doen en hoeft helemaal niet saai te zijn!

 

Houdt er daarnaast wel rekening mee dat als je goed wilt afvallen dit een optimale combinatie moet zijn tussen training en voeding. Zie voor gezonde voeding mijn andere blogs.

 

Veel succes!

Gerelateerde berichten

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *