Hoe maak je kwark lekkerder en voedzamer?

Hoe maak je kwark lekkerder en voedzamer?

hoe maak je kwark lekkerder en tevens voedzamerVorige week kreeg ik de vraag hoe je magere kwark nou lekkerder kunt maken en wat ik er zelf aan toevoeg. Ik vond het een goede vraag en besloot om er een blog over te schrijven.  In deze blog lees je hoe je jouw kwark lekkerder en tevens voedzamer kunt maken!

Uit mijn ervaring weet ik dat er veel mensen zijn die kwark niet echt lekker vinden, toch willen zij dit graag wel proberen of blijven eten. Om je hierbij te helpen heb ik een aantal voorbeeldcombinaties, die je kunt gebruiken om de kwark lekkerder en tevens ook voedzamer maken. Daarnaast is mijn ervaring dat naarmate de tijd dat je kwark nuttigt, het steeds lekkerder wordt.

 

Magere kwark met notenDSCN0556[1]
Je kunt ongeveer 2 handjes ongezouten noten aan je kwark toevoegen. Je kunt een nootsoort gebruiken of een mix nemen. Mijn advies is om een mix te nemen, zo krijg je verschillende noten binnen en verschillende voedingsstoffen. Noten bevatten namelijk veel onverzadigde vetzuren.

 

Magere kwark met verschillende zaden
Je kunt verschillende zaden aan je kwark toevoegen, denk aan zonnebloempitten, lijnzaad, vlozaad, sesamzaad, chiazaad etc. Zelf gebruik ik een mix met allerlei zaden die ik aan mijn kwark toevoeg. De zaden bevatten verschillende vitamines, mineralen en onverzadigde vetzuren.

 

Magere kwark met wheypoeder
Veel sporters hebben wheypoeder waarmee ze eiwitshakes maken. Wheypoeder kun je ook toevoegen aan je kwark,  dit geeft een lekkere smaak en krijg je extra eiwitten binnen.

 

Magere kwark met fruitDSCN0554[1]
Je kunt eigenlijk alle soorten fruit aan je kwark toevoegen, net welke jij lekker vindt. Zelf vind ik een zachte peer erg lekker om dit met de kwark te combineren. Voeg maximaal 2 stuks fruit toe, dit i.v.m. de suikers die in fruit zitten. Je krijgt anders teveel suiker binnen wat ongezond is.

 

Magere kwark met chocolade (ten minste 70% cacao of pure cacao poeder)
Je kunt ook chocolade aan je kwark toevoegen. Ik bedoel dan niet  een normale chocolade reep, maar een reep met een cacao percentage boven de 70% en het liefst nog hoger. Ook kun je pure cacao nemen. Voeg nooit een hele reep toe, maar een aantal stukjes. Cacao bevat verschillende vitamines en mineralen, onder andere veel magnesium.

 

Kwark in een smoothie
Daarnaast kun je kwark ook ergens aan toevoegen, bijvoorbeeld aan een smoothie. Bekijk als voorbeeld eens het recept van mijn groente smoothie, hier zit ook magere kwark bij in.

 

Probeer zoveel mogelijk combinaties uit en ervaar zelf welke jij lekker vindt. Daarnaast is afwisseling van verschillende combinaties natuurlijk nooit verkeerd.

 

Succes!

Gerelateerde berichten

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Geef een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *