Waarom is magere kwark gezond en welke kwark kun je het beste nemen?

Waarom is magere kwark gezond en welke kwark kun je het beste nemen?

Kwark, wie kent het niet? Kwark is een veel gebruikte voedselbron bij een ieder die bezig is met gezonde voeding of aan sport doet. Er wordt veel over gesproken en dat is niet voor niets. Vandaag leg ik uit waarom kwark nou gezond is en waarom dit product perfect te gebruiken is in een gezond voedingspatroon en bij sporters.

Magere kwark (zonder een zoetsmaakje en vet) is een erg voedzaam en gezond product, dit heeft vooral te maken door het hoge eiwitgehalte. 100 gram magere kwark bevat al gauw rond de 10 gram eiwitten. Tevens zijn dit zogenaamde caseïne eiwitten, deze worden door je lichaam langzaam afgebroken wat leidt tot een urenlange en constante opname van eiwitten. Een goede tip is om kwark te gebruiken voor het slapen gaan, hierdoor ben je continu voorzien van eiwitten tijdens je slaap.

 

WAAROM KWARK?

Helpt bij spierherstel: Kwark bevat veel eiwitten, deze zorgen voor het herstel van spierweefsel. Door het gebruik van (extra) eiwitten creëer je  dus een versneld spierherstel.

Helpt bij het opbouwen van spiermassa: Zoals ik hierboven beschrijf, bevat kwark veel eiwitten. Eiwitten zijn tevens ook de bouwstoffen van je spieren. Een verhoogde innamen van eiwit draagt bij aan het opbouwen van spiermassa.

Goedkope bron aan eiwitten: Kwark is niet heel duur, vaak heb je tegen een prijs van ongeveer  € 1,- al een bakje kwark.

Gemakkelijk mee te nemen en te eten: Kwark hoef je verder niet te bereiden of klaar te maken. Hooguit voeg je er iets aan toe om het lekkerder en voedzamer te maken, maar dit zal niet veel tijd of moeite kosten. Kwark is dus gemakkelijk mee te nemen en te eten, let er wel op dat je het niet te lang buiten de koeling bewaard.

Je krijgt een verzadigd gevoel door de langzame afbraak van eiwitten: Doordat je langer een verzadigd gevoel hebt, ben je minder snel geneigd om iets (ongezonds) te gaan eten. Kwark kan hierdoor ook goed gebruikt worden bij mensen die willen afvallen.

 

WELKE KWARK MOET IK NEMEN?

Ik raad mensen  aan om altijd te kiezen voor een magere kwark naturel. Volle kwark bevat onder andere extra vet en een magere kwark met een smaakje bevat onder andere extra suikers, beiden niet erg gezond. Probeer daarom altijd te kiezen voor een magere kwark naturel. Om een voorbeeld te geven kun je in bijstaande tabel zien wat het verschil is in voedingswaarden tussen magere kwark naturel, volle kwark en magere kwark met een smaakje. Je ziet erg duidelijk dat een magere kwark naturel nauwelijks vet bevat en veel minder suikers,  de volle kwark veel meer vet en de magere kwark met een smaakje weer veel meer suiker. Daarnaast moet je het ook zo zien dat naturel natuurlijker is en er minder ‘’rotzooi’’ aan toegevoegd wordt om het lekkerder te maken. Kwark kun je ook gemakkelijk op een gezonde manier lekkerder en zelfs voedzamer maken, lees voor uitleg of voorbeelden eens mijn andere blog: Hoe maak je magere kwark lekkerder en tevens voedzamer.

 

(Deze voorbeelden zijn  om aan te tonen wat het verschil is tussen de verschillende soorten kwark, ik wil hierbij niet een voorkeur leggen tot een bepaald merk).

Magere kwark naturel (Linessa Aldi):  

tabel1

 

Volle kwark (AH volle franse kwark):

Naamloos2121

 

Magere kwark met een smaakje (Linessa Aldi):

Naamloos2323

 

Kortom, mijn advies: Structureer magere kwark in jouw voedingspatroon en kies altijd voor een magere kwark naturel!

 

Veel succes!

Fitness seller

Gerelateerde berichten

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

11 Reacties

  1. De kwark van Aldi Milsani anders van structuur

    Reageer
    • Misschien eens kijken naar de uitspraken van dr Mark Hyman! Vetten zijn niet erg en dus kun je makkelijk kiezen voor de volle variant. Suikers maken dik, niet vet! Ken je feiten. Je kunt mensen toch geen kwark aanraden waar op 200ml al het maximaal aantal suikers voor een hele dag inzitten?

      Reageer
      • Dag Kenneth,

        Wat je zegt klopt inderdaad. De grootste boosdoener is suiker en niet vet. Het is alleen niet zo dat verzadigd vet helemaal gezond is. Suiker is het ergste, maar veel verzadigde vetten zijn nog steeds niet gezond. (voedselzandloper van Kris Verburgh)

        Reageer
    • Hier zit in 100 mgr 3 klontjes suiker. 4 gram suikers is ongeveer een klontje.

      Reageer
  2. Hoi dierlijk eiwitten zou niet goed zijn voor de botten, yoghurt zou toch beter zijn

    Reageer
    • ???? Yoghurt wordt ook gemaakt van melk hoor

      Reageer
    • Dag Milla,

      In de literatuur die ik lees ben ik die uitspraak nog nooit tegengekomen. Ook voor mijn collega’s is het onbekend.

      Reageer
  3. Is kwark dan goed bij een koolhydraatarm dieet?

    Reageer
    • Dag Yvonne,

      Ik ben zelf niet zo’n voorstander van een koolhydraat arm dieet, maar kwark past daar prima in. Kwark is namelijk een grote bron van eiwitten.

      Reageer
  4. Linessa is niet alleen te koop bij Aldi maar ook een product van de lidl ! Onder de naam magere Franse kwark !

    Reageer
  5. Ik gebruik s’Morgens bij het opstaan de magere kwark van de Aldi en neem op 250 gram 2 volle eetlepels Whey protein Isolate er door.
    Smaakt lekker en veel eiwitten. Goed voor de spieren en voor afvallen hoorde ik.
    Zin of onzin.

    Reageer

Geef een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *